Apple bekräftar av misstag “realityOS” för sitt AR/VR-headset

digitateam

Apple har av misstag bekräftat existensen av realityOS, ett operativsystem för dess oanmälda AR/VR-headset.

I öppen källkod som skickades till GitHub av Apple i morse… ja, ta en titt:

Företaget sägs ha arbetat med ett AR/VR-headset i många år. Headsetet sägs erbjuda en innovativ upplevelse med “sömlös” växling mellan AR- och VR-lägen.

Hela vägen tillbaka 2017 rapporterade Bloombergs Mark Gurman att Apple ökade arbetet med ett AR-headset “för att efterträda iPhone”. I sin rapport sa Gurman att det nya operativsystemet för enheten internt kallades “rOS” för “verklighetens operativsystem” och är baserat på iOS.

I en intervju med The Independent ungefär samtidigt sa Apples vd Tim Cook om ett sådant headset: “Allt du skulle se på marknaden när som helst snart skulle inte vara något någon av oss skulle vara nöjd med.”

Tiden har validerat Cooks syn, med AR-headset under de senaste åren som i bästa fall erbjuder en matt upplevelse. Ryktesbruket antyder dock att Apple tror att det nästan är redo att leverera en produkt som kunderna kommer att vara nöjda med.

Bitarna känns som att de är i linje med Apple.

Medan de kämpar med samma komponentbrist som resten av branschen, har företagets interna kiselsatsningar fått stor beröm för att erbjuda fantastisk prestanda och låg batteriförbrukning i kompakta former – precis vad du vill ha för att driva ett AR-headset.

Den kända analytikern Ming-Chi Kuo hävdar att Apples headset kommer att “anta två processorer gjorda av 4nm och 5nm” och kräver samma 96W-laddare som används för 14-tums MacBook Pro. Laddaren förväntas levereras av Jabil.

Kuo säger att 96W-laddarkravet “bevisar att Apple AR/MR kräver samma nivå av datorkraft som MacBook Pro och är betydligt högre än iPhone.”

Utvecklare har också haft tillgång till ARKit sedan 2017 för att börja bygga augmented reality-appar för Apples ekosystem. 2020 debuterade LiDAR på “Pro”-versionerna av iPhone och iPad för att ytterligare öka utvecklingen av AR-appar. Även om det ännu inte finns många mycket framgångsrika AR-appar, finns det en hälsosam bas för Apple att lansera ett headset med så få plattformar som kan replikera.

Förra månaden sa Kuo att Apple har råd att vänta eftersom headsetet “är cirka 2-3 år före konkurrenternas produkter.”

Men i väntan på ytterligare problem med leveranskedjan verkar det som att konsumenterna inte behöver vänta för länge. Kuo tror att Apples headset kommer att lanseras under Q4 2022 i begränsade kvantiteter med leveranser som ökar under Q1 2023.

(Foto av Trac Vu på Unsplash)

Vill du förnya din digitala transformationsstrategi? Lär dig mer om Digital Transformation Week som äger rum den 11-12 maj 2022 och upptäck nyckelstrategier för att göra dina digitala insatser till framgång.

Utforska andra kommande teknologievenemang och webbseminarier för företag som drivs av TechForge här.

Taggar: apple, apple headset, augmented reality, headset, realityos, ros, virtuell verklighet, vr

Next Post

GTA 5 och Red Dead Redemption 2 har sålt bra de senaste månaderna

Ekonomiska resultat för Take-Two Interactive Som varje kvartal delar Take-Two Interactive, moderbolaget till Rockstar Games, sina finansiella resultat för det sista kvartalet under ett samtal till sina investerare. Idag får vi veta att GTA 5 nu har sålt mer än 160 miljoner enheter över hela världen sedan lanseringen den 17 […]

Subscribe US Now