Enligt Microsoft har spelutvecklare gjort en hel del förändringar genom sitt ID@Xbox-program.
ID@Xbox är spelvarumärkets program för att stödja oberoende utvecklare och har använts för att publicera titlar inklusive Dead by Daylight, Warframe, SMITE, Dead Cells, Spelunky 2, The Long Dark, Kerbal Space Program, Human Fall Flat, Overcooked, Grim Dawn , Outer Wilds och tusentals andra.
Det behöver inte sägas att ID@Xbox har varit ganska framgångsrikt. Programmet har gjort det möjligt för utvecklare utan stora budgetar och resurser att publicera titlar och låta spelare från hela världen uppleva sin kreativitet.
“För nio år sedan gav vi ett löfte till oberoende utvecklare att vi skulle arbeta så hårt vi kunde för deras räkning, eftersom vi visste att Xbox-spelare skulle vara peppade att stödja deras arbete”, skrev Chris Charla, GM för Content Curation and Programs på Xbox, på Xbox Wire.
“Vi anser inte på något sätt att det löftet är uppfyllt eftersom vi ser vårt arbete som ett pågående engagemang från Xbox till oberoende utvecklare. Men genom ID@Xbox, lanseringen av ID@Azure, vårt arbete med Game Pass och vidare för att hjälpa utvecklare att ta sina spel till Xbox, och med communityns respons på de fantastiska spelen vi ser komma till plattformen, känner vi att vi gör framsteg i rätt riktning.”
Sedan lanseringen för nio år sedan, säger Microsoft att ID@Xbox har genererat 2,5 miljarder dollar för utvecklare i royalties. Resultaten “överträffade våra vildaste förväntningar”, säger företaget.
Xbox Game Pass – ett nyare program, känt som “spelandets Netflix” – har också haft otroliga framgångar.
För en prenumerationsavgift kan spelare få tillgång till ett enormt bibliotek med titlar inklusive alla Xbox-förstapartsspel på releasedagen (nu inklusive Bethesdas titlar och troligen Activisions snart – i väntan på myndighetsgodkännande) förutom spel i EA Play och ett stort antal indietitlar.
Game Pass har hyllats som “den bästa affären inom spel” eftersom många prenumeranter inte behöver köpa ett spel igen. Och genom Xbox Cloud Gaming är ett växande antal av spelen till och med tillgängliga för åtkomst utan extra kostnad varhelst det finns en relativt anständig internetanslutning.
För mindre spelutvecklare utan stora marknadsföringsbudgetar hjälper Game Pass till att få titlar inför fler spelare. Det beror både på butiksreklam och det faktum att spelare kan prova hela spel – många de inte skulle ha annars – utan att behöva förbinda sig till ett köp eller att utvecklaren tvingas gå ner i “freemium”-modellen.
“Efter att ha gått med spelar den genomsnittliga medlemmen 30 % fler genrer och spelar 40 % fler spel”, förklarar Charla.
“Att se till att miljontals Game Pass-medlemmar får uppleva några av de bästa oberoende spelen som någonsin skapats har varit omvälvande för Xbox-spelare och utvecklare.”
Med en ryktad streamingstick för Xbox Cloud Gaming som kommer senare i år, ser utsikterna för indiespelsutvecklare på Xbox bättre ut än någonsin.
“Vi vet att talang är universell, och att stödja utvecklare av alla storlekar, från nystartade studior för en person till veteranindies med flera framgångsrika spel på marknaden är avgörande”, skrev Charla.
“Vi är stolta över att mer än 4 600 utvecklare från 94 länder över hela världen vill leverera upplevelser till spelare via Xbox, inklusive mer än 1 000 kreatörer som registrerat sig för ID@Xbox-programmet under de senaste två åren.”
(Bildkredit: Xbox)
Vill du förnya din digitala transformationsstrategi? Lär dig mer om Digital Transformation Week som äger rum den 11-12 maj 2022 och upptäck nyckelstrategier för att göra dina digitala insatser till framgång.
Utforska andra kommande företagsteknologievenemang och webbseminarier som drivs av TechForge här.