8 bästa knep för att använda OneNote som projektledning

admin

OneNote är mycket populärt för sina anteckningsmöjligheter. Däremot kan du enkelt använda OneNote som projektledning med smart organisation, OneNote-mallar, delningsfunktioner och … Läs mer

Posten 8 huvudknep för att använda OneNote som projektledning publicerades först i TecnoTuto .

OneNote är mycket populärt för sina anteckningsmöjligheter. Du kan dock enkelt använda OneNote som projektledning med smart organisation, OneNote-mallar, delningsfunktioner och smart integration med Outlook.

Hantera projekt i onenote

Kanske vill du inte använda ett annat projekthanteringsverktyg och ditt mål är att arbeta från ett enda gränssnitt hela dagen. Du har redan all data tillgänglig i din OneNote-anteckningsbok och att använda samma programvara för projektledning bör ge en sömlös upplevelse. Följ tipsen nedan och arbeta med OneNote.

OneNote Mallar

1. Använd OneNote Notebook, Section och Pages

OneNote använder en unik metod för att organisera anteckningar. Till skillnad från Evernote och Apple Notes är du inte begränsad till att använda taggar för att organisera dina anteckningar. Du kan lita på avsnitt och sidor för att organisera dina slutsatser.

Du kan skapa en separat anteckningsbok för nästa projekt och skapa olika sektioner för den. Du kan till exempel skapa en ny anteckningsbok som ett applikations-/programvarunamn, lägga till avsnitt till den som UX, UI, Kommunikation, Mjukvaruutveckling och Testning.

Skapa anteckningsbok och sektioner

Lägg till eventuella nödvändiga anteckningar eller sidor och skapa den perfekta anteckningsboken som är redo att delas.

2. Hjälp till med OneNote-mallar

Att bygga varje OneNote-sida från början är tidskrävande. När allt kommer omkring, välj OneNote som ditt projekthanteringsverktyg för att spara tid. Du gör inte?

Du kan välja en av OneNotes inbyggda mallar och komma igång snabbt.

Steg 1: Öppna OneNote på din dator.

Steg 2: Välj relevant avsnitt och anteckningsbok.

Steg 3: Lägg till en ny sida och klicka på Infoga-menyn högst upp.

Öppna infogningsmenyn

Steg 4: Välj sidmallar.

Sidmallar i onenote

Steg 5: Det kommer att öppna en dedikerad mallmeny.

Steg 6: Välj önskad mall från listan och se magin.

Mallar i onenote

Du behöver bara göra några ändringar här och där. Du kan till och med skapa anpassade OneNote-mallar för att spara mer tid i framtiden. Läs vårt dedikerade inlägg för att lära dig hur du skapar mallar i OneNote.

3. Lägg till Outlook-e-postmeddelanden i OneNote

I vissa situationer måste du skicka viktiga kundmejl till OneNote för referens.

Outlook erbjuder direkt integration med OneNote. Så här kan du använda den.

Steg 1: Öppna Outlook på Windows.

Steg 2: Välj ett e-postmeddelande som du vill skicka till OneNote.

Skicka e-post från Outlook till onenote

Steg 3: Klicka på menyn med tre punkter i det övre högra hörnet och välj OneNote.

Skicka e-post till onenote

Outlook kommer att fråga dig var du vill spara din e-post i OneNote. Välj avsnittet i en anteckningsbok och du är klar.

4. Lägg till relevanta filer i OneNote

Innan du delar en OneNote-anteckningsbok med andra personer måste du lägga till relevanta filer och kalkylblad på en sida. Det är ganska lätt att göra.

Infoga fil och ljud i en anteckning

På en OneNote-sida väljer du Infoga. Du kommer att få ett alternativ att bädda in Excel-filen på sidan. Om du vill spela in ljud eller video kan du enkelt göra det från samma meny.

5. Dela OneNote Notebook

Nu när du har skapat en perfekt OneNote-anteckningsbok med mallar, e-postmeddelanden, filer och mer, är det dags att dela anteckningsboken med andra teammedlemmar för att hantera projektet.

Steg 1: Från en OneNote-anteckningsbok, klicka på Arkiv i det övre vänstra hörnet.

Steg 2: Välj Dela.

Steg 3: Ange e-postadresserna till andra medlemmar och ge dem redigeringstillstånd.

Steg 4: Klicka på Dela längst ned och låt andra gå med i anteckningsboken.

Dela en anteckningsbok

6. Spåra senaste ändringar

När ditt team går med i en OneNote-anteckningsbok vill du hålla reda på de ändringar som gjorts av andra.

Granska redigeringar i en anteckning

Från en OneNote-anteckningsbok, gå till Historik-menyn högst upp. Välj Senaste redigeringar och kontrollera redigeringarna som gjorts av andra på en sida. Du kan också söka efter ändringar av en specifik författare från menyn Sök efter författare.

7. Masteretiketter för att spåra uppgiftens status

OneNote kommer med dussintals inbyggda taggar för att spåra projektets framsteg. Från en OneNote-sida kan du gå till Hem och bokmärka taggar.

Skärmdump 2021 12 08 211640

Du kan lägga till olika taggar som Projekt, Diskutera med person X, Kundförfrågan, Viktigt, Ring tillbaka, E-post och mer.

8. Lösenordsskydda OneNote-sidan

Du vill inte att alla teammedlemmar ska ha tillgång till alla sidor i OneNote, eller hur? Vissa OneNote-sidor kan innehålla känslig information som kvartalsresultat, tuff kundfeedback, slutlig design av användargränssnitt och mer.

Lösenordsskydda One Note

För att förhindra obehörig åtkomst till dessa sidor kan du lösenordsskydda dem från avsnittet Granska.

På så sätt har bara du och utvalda teammedlemmar tillgång till sidan.

Bemästra projektledningsfunktionerna i OneNote

Varför betala mer för ett dedikerat projekthanteringsverktyg när du kan få arbete gjort inifrån OneNote? Visst, de dedikerade verktygen kommer med dussintals funktioner, men fråga dig själv, kommer du att använda dem? Annars kan OneNote vara den idealiska lösningen för att hantera små projekt på språng.

Posten 8 huvudknep för att använda OneNote som projektledning publicerades först i TecnoTuto .

Next Post

Topp 7 sätt att fixa att Chrome inte öppnas på Windows 11

Det är ingen hemlighet att använda Chrome på Windows 11 är allt annat än en smidig upplevelse. Även efter att ha gått igenom den tråkiga processen att ändra din standardwebbläsare ... Läs mer

Posten De 7 bästa sätten att fixa Chrome som inte öppnas i Windows 11 publicerades först i TecnoTuto .

Subscribe US Now