Eftersom GTA Online snart kommer att fira sitt 10-årsjubileum den 1 oktober, pratade Scott Butchard, Design Director och Chris Bell, Lead Designer, båda från den legendariska Rockstar North-studion, med Games Radar för tillfället. .
Från ett spel för flera spelare till ett onlinespel för en spelare
Till en början förklarar han att GTA Online mer var en upplevelse för flera spelare, och att Rockstar Games med tiden insåg att det var mer intressant att skapa innehåll som spelades för en eller två spelare. Du bör veta att en stor del av GTA Online-communityt gillar att spela i deras hörn, oavsett om det är i en inbjudningssession eller till och med de få galna människorna som fortfarande går med i offentliga sessioner, vi gör vanligtvis våra små aktiviteter individuellt eller med en vän ⋅e. Scott Butchard säger det inte, men det är definitivt resultatet på grund av de giftiga människorna som befolkar spelet.
När vi ser tillbaka, till en början drev vi GTA Online främst som en upplevelse för flera spelare, oavsett om det var co-op eller konkurrenskraftigt, vi kände att vi behövde engagera spelare och ha kul att spela tillsammans i ett delat utrymme.
Med tiden har vi insett att mycket av upplevelsen fungerar bättre när vi ger mer potential att njuta av spelet på individuell nivå, och kärnupplevelsen kan sedan justeras och förbättras genom att spela med den.
Scott Butchard
GTA Online, en oväntad framgång
Vi måste erkänna att framgången för GTA Online är där, det kommer att dröja 10 år i slutet av året som spelet lanserades, och att det fortfarande slår besöksrekord på sina servrar. Utvecklarna förväntade sig inte en sådan framgång och så lång livslängd.
När jag började jobba på GTA Online var vi fortfarande på fötterna. I grund och botten gör vi små uppdateringar samtidigt som vi jobbar hårt för att få ihop det från de första rånerna, så det var en episk lärorik med massor av roliga och oväntade vändningar, till stor del tack vare den fantastiska feedbacken från vårt community.
När vi började trodde jag inte att vi hade kunnat drömma om att fortfarande vara här 10 år senare. Framgången med GTA Online är inget vi förväntade oss.
Scott Butchard
Designa en GTA Online-uppdatering
De två utvecklarna berättar hur designen av en uppdatering till GTA Online går. Med alla tillägg i nästan 10 år börjar det bli svårt att hitta nya saker att lägga till i spelet som inte har utforskats ännu. Rockstar Games är inspirerad av vad communityn gör, såväl som deras feedback för att förbättra spelet och hitta inspiration till en framtida uppdatering. En bra sak, eftersom detta nya innehåll kommer att tala till många människor som befolkar Los Santos och dess omgivningar.
Varje uppdatering vi lägger till ger oss möjlighet att få feedback från spelare som kan hjälpa oss med nya idéer, som att ge våra Car Meet-fans en dedikerad plats med Tuning i Los Santos och utrymme att hysa sina bilar älsklingar med det nya garaget med 50 platser på Eclipse Blvd.
Med så mycket erfarenhet av GTA Online vid det här laget, finns det alltid den utmaningen att försöka hålla saker fräscha som kommer att tilltala både vår veteranpublik och alla nya spelare som kan spela det som sin första del av spelet bortom handledningen.
En del av beslutsprocessen när man skapar nya uppdateringar är hur de kan komplettera andra delar av spelet och därmed erbjuda något nytt att engagera sig i. Med hjälp av Criminal Enterprises som ett exempel från förra året ville vi expandera på ett antal företag som har funnits i spelet i flera år och blåsa nytt liv i dem, samtidigt som vi tillhandahåller en solid uppsättning klassiska uppdrag som Operation Paper Trail för spelare som kärlekshistorieuppdrag.
Chris Bell
Du kanske inte har missat det, men alla GTA Online-uppdateringar har varit gratis sedan lanseringen 2013 och det är avsiktligt. Ganska sällsynta vid den tiden, andra multiplayer-spel som Sea of Thieves eller Fortine har sedan dess följt efter.
Vi vill se till att GTA Online-uppdateringar är gratis och tillgängliga för alla, så att hela vår community kan uppleva dem tillsammans. Den finns kvar än idag.
Scott Butchard
Framtiden för GTA Online
Trots sina 10 ljus är Rockstar Games fortfarande fast beslutna att fortsätta utvecklingen av GTA Online genom att skapa ny DLC. Studion har redan tillräckligt med idéer för att hålla det igång till slutet av året, utan tvekan en sommaruppdatering som kommer att finnas tillgänglig runt den 25 juli, och en annan som potentiellt kommer att finnas tillgänglig runt den 12 december i år. Dessutom bör sommarens DLC innehålla ett roligt Halloween-evenemang, förmodligen utomjording-relaterat som tidigare år, och community-baserade evenemang (som förra årets eCola vs Sprunk) kommer fortfarande att finnas under 2023. .
Vi har en massa idéer på gång just nu, inför semestern, så håll utkik!
Det finns så många fantastiska idéer och vägar vi kan ta, och det är fantastiskt att fortfarande överraska våra spelare och ge dem något att spännande.
Det är en rolig händelse på gång till årets Halloween som får mig att skratta varje gång, jag kan inte vänta på att se hur spelarna reagerar.
Gemenskapsdrivna naturhändelser som striden grön mot lila utomjordingar förstärkte verkligen deras betydelse och det faktum att vi borde titta närmare på detta. Tanken på att alla ska gå samman och dra åt samma håll för att uppnå ett gemensamt mål är fantastisk, och det är något vi kommer att fortsätta utforska mer i framtiden. Efter att ha sett utomjordingskriget utvecklas vill vi verkligen utforska sätt att utnyttja liknande rivaliteter och lojaliteter över hela samhället. Det var kul att lägga till under en begränsad tid (eCola vs Sprunk-evenemanget) och se spelare ändra sin vanliga spelstil ett tag och även ge oss en chans att dela ut unika belöningar vid den tiden.
Scott Butchard
För närvarande har spelet fortfarande en framtid, men vad händer om två till tre år när det efterlängtade GTA 6 släpps? Uppenbarligen inga ord om det, spelet är fortfarande inte tillkännagav, studion meddelade först förra året att de arbetar på nästa del av Grand Theft Auto-sagan. Men vi kan fortfarande ställa frågan, kommer Rockstar Games att släppa en GTA Online 2, eller helt enkelt lägga till staden Vice City från GTA 6 och dess innehåll i det aktuella multiplayer-spelet, med möjlighet att resa mellan båda städerna på väg till flygplatsen för att hinna med ett flyg. Det måste sägas att det senare skulle vara mycket mer intressant, och för att vara lite optimistisk är detta möjligt med tanke på att denna idé kommer från communityn och att Rockstar Games inspireras av den för att utveckla nytt innehåll.
Källa: Games Radar