Epic Games samlar in $2 miljarder i veckan efter Unreal Engine 5:s släpp

digitateam

Epic Games har samlat in 2 miljarder dollar i en finansieringsrunda bara en vecka efter lanseringen av Unreal Engine 5.

Epic – känt för sina hittitlar, populära spelmotor och högprofilerade kontakter med Apple – säger att finansieringen kommer att stödja dess fortsatta tillväxt och vision att bygga metaversen.

Tim Sweeney, VD och grundare av Epic Games, sa:

“När vi ombildar framtiden för underhållning och lek behöver vi partners som delar vår vision. Vi har hittat detta i vårt samarbete med Sony och KIRKBI.

Denna investering kommer att påskynda vårt arbete med att bygga metaversen och skapa utrymmen där spelare kan ha kul med vänner, varumärken kan bygga kreativa och uppslukande upplevelser och kreatörer kan bygga en gemenskap och frodas.”

Sony Group Corporation och KIRKBI (ett familjeägt holding- och investeringsbolag bakom The LEGO Group) investerade 1 miljard dollar vardera.

Kenichiro Yoshida, ordförande, VD och koncernchef på Sony Group Corporation, kommenterade:

“Som ett kreativt underhållningsföretag är vi glada över att investera i Epic för att fördjupa vår relation inom metaversområdet, ett utrymme där kreatörer och användare delar sin tid.

Vi är också övertygade om att Epics expertis, inklusive deras kraftfulla spelmotor, i kombination med Sonys teknologier, kommer att påskynda våra olika ansträngningar såsom utvecklingen av nya digitala fansupplevelser inom sport och våra virtuella produktionsinitiativ.”

En så stor investering från Sony med avsikten att fördjupa sin relation med Epic i metaversen är vettig för PlayStation-varumärket överlag, men speciellt för den kommande lanseringen av PSVR2. Jag vet att jag inte är den enda som hoppas på att PlayStation Home ska göra en VR-återkomst.

Det övergripande fokuset på metaversen är intressant men föga överraskande med tanke på branschens hausseartade teknik och aptiten från konsumenter och företag efter COVID.

Søren Thorup Sørensen, VD på KIRKBI, sa:

“Epic Games är kända för att bygga lekfulla och kreativa upplevelser och stärka kreatörer, stora som små.

En del av våra investeringar är fokuserade på trender som vi tror kommer att påverka den framtida värld som vi och våra barn kommer att leva i. Denna investering kommer att påskynda vårt engagemang i den digitala lekens värld, och vi är glada över att investera i Epic Games för att stödja deras fortsatta tillväxtresa, med ett långsiktigt fokus mot framtidens metavers.”

Melanie Subin, chef vid The Future Today Institute i New York, tror att en stor del av människorna kommer att vara i metaversen på något sätt till 2030. Vissa kommer att använda det bara för arbete eller sociala skyldigheter medan andra kommer att spendera “majoriteten av sina vakna timmar ‘inslagna’”.

Exakt vad som utgör en “metavers” definieras något. Många tror att Epic Games hit gratis-att-spela-spel Fortnite utgör en metavers på grund av dess händelser som knyter an till den verkliga världen. Till exempel startade Ariana Grande sin “Rift”-turné i Fortnite:

Andra tror att en sann metavers kräver interoperabilitet och/eller decentralisering för att skilja sig från MMO-upplevelser som spelare har haft i årtionden

Epic Games värdering efter pengar är 31,5 miljarder dollar.

(Foto av Giorgio Trova på Unsplash)

Vill du förnya din digitala transformationsstrategi? Lär dig mer om Digital Transformation Week som äger rum i Amsterdam, Kalifornien och London under 2022 och upptäck nyckelstrategier för att göra dina digitala insatser till en framgång.

Taggar: episka spel, spelutveckling, spel, kirkbi, metaverse, sony, ue5, overklig motor 5, virtuell verklighet, vr

Next Post

GTA 6 House möjligen sett i definitiv upplaga

Rockstar Games är ett lömskt gäng och har en väl fungerande meritlista när det gäller att leka med sin fanbas med påskägg och teasers. Efter att ha dolda referenser och tips om framtida släpp i sina spel tidigare, passar den här senaste biten av Grand Theft Auto 6-teoriarbete definitivt deras […]

Subscribe US Now