The Coalition firar Unreal Engine 5:s release med imponerande demo

digitateam

Spelstudion The Coalition har firat Epics lansering av Unreal Engine 5 med en imponerande teknisk demo.

Demon visar Unreal Engine 5:s mest spännande nya funktioner, inklusive Nanite och Lumen.

Nanite är Unreal Engine 5:s virtualiserade geometrisystem. Enligt Kate Rayner, teknisk chef på The Coalition, tillåter Nanite över 100 gånger den detalj som tidigare var möjlig.

“Våra artister kan skapa tillgångar med tiotals miljoner polygoner, skalbara till scener med miljarder och miljarder. Detaljerna är helt enkelt otroliga, mer än 100 gånger vad som var möjligt tidigare”, sa Rayner i en intervju med Xbox Wire.

“Bara titta på ögonglobsdetaljen motsvarar antalet hörn och polygoner vad en hel karaktär skulle ha varit i den tidigare generationens spel.

Lumen är samtidigt Unreal Engine 5:s heldynamiska globala belysningssystem. Rayner kallar Lumen “en total game-changer” och inte tidigare möjligt på konsoler. Koalitionens demo, det är värt att notera, kördes helt på en Xbox Series X.

Den senaste generationens konsoler är närmare än någonsin avancerad PC-hårdvara, men många spelare har känt att de har underpresterat jämfört med de höga påståenden som gjorts om dem före lanseringen.

Inga tidiga spelsläpp i någon konsolgeneration har utnyttjat sina möjligheter fullt ut – en stor del av anledningen är att verktyg kräver tid för att mogna.

The Coalition spelade en roll i att föra den otroliga The Matrix Awakens: An Unreal Engine 5 Experience till Xbox Series X/S. Studion säger att det hjälpte till att utveckla Xbox utvecklingsprogramvara.

“Det faktum att vi skickade denna nästa generations upplevelse på Xbox Series S med alla samma funktioner inklusive ray tracing att vi har en Xbox Series X på en sådan otrolig kvalitetsnivå är verkligen fantastiskt,” förklarade Rayner.

“Detta samarbete resulterade i förbättringar av Xbox-utvecklingsmjukvaran, med runtime-optimeringar, buggfixar och verktygsförbättringar som gynnar alla utvecklare.”

Tidiga intryck av Unreal Engine 5 är positiva, med många utvecklare som rapporterade att det var en relativt smärtfri övergång från motorns tidigare version samtidigt som de låste upp kraftfulla nya funktioner.

Även om det nästan säkert är en bit bort, tillkännagav CD Projekt Red att sitt nästa spel i den legendariska The Witcher-serien kommer att utvecklas med Unreal Engine 5 snarare än deras interna REDengine. Crystal Dynamics bekräftade också att nästa Tomb Raider-spel kommer att använda Epics senaste motor.

Det ska bli intressant att se hur utvecklare utnyttjar Unreal Engine 5. Studios som The Coalition har använt det i över ett år och de första spelen som använder motorn bör släppas mot slutet av 2022.

Relaterad: Unity säger att PSVR2 tar VR-spel “till en helt ny nivå”

Vill du förnya din digitala transformationsstrategi? Lär dig mer om Digital Transformation Week som äger rum den 11-12 maj 2022 och upptäck nyckelstrategier för att göra dina digitala insatser till framgång.

Utforska andra kommande teknologievenemang och webbseminarier för företag som drivs av TechForge här.

Taggar: demo, motor, spelutveckling, spel, lumen, nanite, Series X, koalitionen, ue5, overklig motor 5, Xbox

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
Next Post

Filippinernas Fintech Giant PayMaya lanserar Bitcoin Education-funktion

PayMaya – en av de ledande plattformarna för digitala finansiella tjänster i Filippinerna – rullade ut en kryptovalutafunktion på sin app, som gör det möjligt för kunder att hantera bitcoin och altcoins. Initiativet syftar till att utbilda lokalbefolkningen om tillgångsklassens fördelar och ge dem tillgång till den. PayMaya går in […]

Subscribe US Now