Amazon meddelar att de definitivt avbryter försäljningen av Rekognition, dess ansiktsigenkänningsteknologi

digitateam

Amazon har meddelat att de kommer att fortsätta att inte sälja sin mjukvara för ansiktsigenkänning, Rekognition, till brottsbekämpande myndigheter. Beskedet kommer strax innan ett år har gått sedan företaget beslutade att tillfälligt frysa marknadsföringen av denna teknik till polisstyrkor. Uppskjutningen tillkännagavs på höjden av protesterna som spred sig över USA mot polisens överdrivna våldsanvändning mot svarta på grund av George Floyds död, kvävd av en agent den 25 maj 2020 i Minneapolis.

Mjukvaran för ansiktsigenkänning korsar automatiskt bilder tagna av kameror på offentliga platser, med en egen databas för att identifiera personer. Som har varit känt genom olika studier tenderar de algoritmer som implementeras i dessa system att misslyckas mer med ansikten som inte är vita. Det uppskattas att ett svart ansikte är 100 gånger mer sannolikt att felidentifieras än ett vitt ansikte.

På den tiden ledde medborgarnas påtryckningar och olika icke-statliga organisationer till att vissa städer förbjöd eller fryste polisens användning av dessa system förra året. Ett initiativ för att reglera dem på federal nivå registrerades till och med i representanthuset. Det var vid den tiden som företaget förklarade att: “Vi har förespråkat att regeringar inför strängare regler för den etiska användningen av ansiktsigenkänning och under de senaste dagarna verkar kongressen vara redo att anta denna utmaning.” De förklarade också att: “Vi hoppas att detta ettåriga moratorium kommer att ge kongressen tillräckligt med tid för att implementera lämpliga regler och vi är redo att hjälpa till i processen om det behövs.”

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
Next Post

YouTube beslutar att förbjuda annonser relaterade till politik, hasardspel eller alkohol på sin startsida

Googles videoplattform har beslutat att förbjuda annonser relaterade till alkohol, hasardspel, politik och medicin i rubriken på tjänsten, som finns högst upp på dess sida. Företagets talesperson uttalade att “Vi granskar regelbundet våra annonseringskrav för att säkerställa att de är i linje med både annonsörers och användares behov. Idag uppdaterar […]

Subscribe US Now