Grand Theft Auto 5:s framgång förblir ett fortsatt unikt fenomen utan motstycke i videospelsindustrin, och det visar fortfarande inga tecken på att sakta ner. Spelet har överträffat en annan stor försäljningsmilstolpe – och Expanded and Enhanced är inte ens ute än. 160 miljoner exemplar av GTA 5 har flyttat över hela världen sedan lanseringen.
Nyheten kommer från det senaste Take-Two Interactive investerarsamtal, som avslöjade några andra intressanta fakta om olika Rockstar Games-egenskaper. Ändå bleknar alla andra framgångar och prestationer för företaget i jämförelse med hur bra GTA 5 fortsätter att prestera.
En finansiell pelare i Take-Two ända sedan lanseringen, GTA 5 och GTA Online har trotsat den vanliga livscykeln för AAA-spelet, med försäljningen stadigt ökande i motsats till att minska. Att vara konsekvent populär och framgångsrik under åtta år är något du förväntar dig av MMOs – och även då kan många av dem inte klara det – men GTA 5 klarade det också.
Den här senaste statistiken visar hur imponerande titelns prestanda är – GTA 5 lyckades sälja 5 miljoner enheter bara under det senaste kvartalet, vilket i och för sig är en rekordbrytare. Spelet, som redan var det snabbaste i branschen att dra in 1 miljard dollar i intäkter efter lanseringen, har genererat 6 miljarder dollar sedan lanseringen.
Alla spel tillsammans har GTA-serien sålt över 370 miljoner exemplar, varav över 160 miljoner bara är GTA 5, den senaste. Både på enhets- och dollartermer har GTA 5 varit det mest sålda videospelet i USA under årtiondet enligt Take-Twos statistik.
En liten presentation som samlar in denna statistik för investerare – som förmodligen inte håller tummarna på pulsen i videospelsvärlden eftersom de är upptagna med att segla eller klubba sälar eller vad som helst – framhävde att GTA Online är en viktig del av GTA 5:s framgång , och att den lanseras fristående den 15 mars.
Samtidigt hittar även andra Rockstar-titlar sin egen framgång. Red Dead Redemption 2 har sålt nästan 43 miljoner enheter. Sätt bredvid GTA 5:s häpnadsväckande 160 miljoner, det verkar nästan som ett litet antal, men generellt sett är det fortfarande en hel del enheter, med många AAA-titlar nuförtiden som kämpar för att få nummer som konkurrerar.
Trots det har Red Dead Online känt för att lida av problem med innehållstorka och kämpar för att behålla spelare i närheten av GTA Online. Red Dead Redemption 2 har sannolikt sin framgång snarare att tacka det universellt prisade berättelseläget, trots att Rockstar har provkört separationen av det och onlineläget tidigare, så att säga – den separationen kommer också till GTA 5.
Ännu mer överraskande, enligt försäljningsdata, trots den stora kontroversen och den utbredda negativa reaktionen och pressen, blev Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition en stor ekonomisk framgång. Den buggiga, trasiga utgåvan möttes av vokal motreaktion, särskilt med tanke på att originalversionerna togs bort från försäljning.
Nämnda motreaktion resulterade i att originalen återställdes till onlinebutiker, där kunder som köpte The Definitive Edition fick gratisexemplar. Rockstar Games och Grove Street Games åtog sig också att fixa saker med gott om patchar.
Sammantaget var det senaste kvartalet en så stor framgång för Rockstar Games och Take-Two att företaget ökade sina prognoser för det kommande räkenskapsåret. Med Expanded and Enhanced runt hörnet, som markerar ännu en återutgivning, vilket innebär försäljningstoppar, och den fristående separationen av Online, kommer GTA att nå ännu större framgångar i år.