Unitys vd John Riccitiello har bett om ursäkt för en intervju nyligen där han kallade några spelutvecklare för “de största jävla idioterna”.
Pocket Gamer intervjuade Riccitiello om spelutvecklingsplattformens sammanslagning med intäkts- och distributionsspecialister ironSource när han gjorde kommentaren.
Här är den aktuella delen av intervjun (betoning vår):
Pocket Gamer: Att implementera intäktsgenerering tidigare i processen och konversationen är verkligen en vinkel som har sett tillbakadrag från vissa utvecklare.
Riccitiello: Ferrari och några av de andra exklusiva biltillverkarna använder fortfarande ler- och carvingknivar. Det är en väldigt liten del av spelindustrin som fungerar på det sättet, och några av dessa människor är mina favoritmänniskor i världen att slåss med – de är de vackraste och mest rena, briljanta människorna. De är också några av de största jävla idioterna.
Förståeligt nog föll kommentaren inte i smaken hos många spelutvecklare.
Jag gjorde Apples iPhone-spel av året 2018 (Donut County) med Unity, men enligt deras VD är jag en “stor jävla idiot” för att jag inte gjorde Hole io, f2p-spelet som slet av det 🤡 https://t .co/Gv1zqy0BjH
— Ben Esposito (@torahhorse) 14 juli 2022
I ett brev adresserat till Unity-gemenskapen bad Riccitiello om ursäkt för sin kommentar och försökte klargöra vad han menade att säga:
Vissa spelutvecklare har redan sagt att de flyttar till andra plattformar, eller överväger att göra det:
Om din spelmotor inte förbättras under de kommande 12-14 månaderna kommer vår studio att leta någon annanstans, liksom många andra. Vi vill ha handling, handling för att skapa en bättre kärnmotor, handling i att lyssna på utvecklarna som betalade för mattan under dina fötter innan börsintroduktionen lanserades.
— Julian Ball (@JulianJBall) 17 juli 2022
Men med tanke på svaren är fler människor oroade över Unitys sammanslagning med ironSource och den allmänna riktningen för intäktsgenerering för spel.
90 % av människorna vill inte ha intäktsgenerering i sina spel, vet du varför? För du tar ett spel, något magiskt, en unik form av konst. En ny värld att utforska och du vill förvandla den till en spelautomat. Och lura ut folk på sina pengar. 1/2
— Winter (@beaniest_bean_) 18 juli 2022
Det är kanske värt att notera att Riccitiello var den tidigare VD:n för EA, ett företag som är ökänt för “loot boxes” och liknande intäktsstrategier som förlitar sig på en “compulsion loop” (det trevliga sättet att säga “att dra fördel av missbruk”).
Vi får helt enkelt vänta och se vad som händer när dammet lägger sig.
(Bildkredit: Web Summit under CC BY 2.0-licens)
Vill du förnya din digitala transformationsstrategi? Lär dig mer om den digitala transformationsveckan som äger rum i Amsterdam, Kalifornien och London, och upptäck nyckelstrategier för att göra dina digitala insatser framgångsrika.