Den 23 juni 1996 kom Nintendos 64-bitarskonsol, den mest tekniskt avancerade på sin tid, till den japanska marknaden. Tillsammans med den kom också den ikoniska Super Mario 64. En vecka efter lanseringen hade 500 000 enheter redan sålts bara i Japan.
Vid lanseringen kunde japanska användare bara välja mellan tre patroner att följa med, även om det inte var särskilt svårt att välja. Super Mario 64 var en av dem och det var ett stort steg för Mario-spel och för hela 3D-videospelsvärlden.
Spelet erbjöd en mängd nivåer, precision av kontroller och smidighet hos kameran som var ljusår före sina toppkonkurrenter. Utan mer blev det ett av decenniets mest uppskattade spel och den mest sålda konsolen.
Det såldes 11 miljoner spelenheter och 33 miljoner såldes konsolenheter. Även om det verkar upprörande gör siffrorna inte rättvisa åt kvaliteten på spelet och konsolen och vi jämför det med de 40 miljoner sålda enheterna av Super Mario Bros på NES, de 20 miljoner sålda enheterna av Super Mario Odyssey på Switch eller 104 miljoner sålda enheter på PlayStation.
Det bör noteras att Nintendo 64, trots sin tekniska överlägsenhet gentemot 32-bitarskonsolerna från Sony och Sega, hade ett ganska komplext liv och faktum är att spelen tog lång tid att komma fram och även om deras kvalitet var genom taket , kassettformatet skrämde bort för många som satsade på bekvämligheten och hastigheten hos PlayStation CDROM.