Unity säger att PSVR2 tar VR-spel “till en helt ny nivå”

digitateam

Unity höll en session “Building Next-Gen Games for PSVR2” på årets Game Developers Conference och företaget verkar vara lika exalterade som många utvecklare över den kommande VR-hårdvaran.

“PSVR2 tar VR-spel till en helt ny nivå, vilket möjliggör en större känsla av närvaro och tillåter spelare att fördjupa sig i spelvärldar som aldrig förr”, säger Bria Williams, Senior Product Manager på Unity.

Den ursprungliga PSVR mottogs ganska väl som det första virtuella verklighetsheadsetet för en stor konsol – vilket ger fler människor utan kraftfulla datorer en smak av VR-spelets potential. Det var dock inte utan sina brister.

Det som mestadels höll tillbaka den ursprungliga PSVR var den begränsade kraften hos PS4. Med lanseringen av PS5 har utvecklare mycket mer frihet att föra sina visioner till (virtuell) verklighet och det är tydligt att många är exalterade över det:

Även om det inte bara är kraften i PSVR2 som lockar spelutvecklare, utan också dess många andra förbättringar:

PSVR2PSVRUpplösning2 000 × 2 040 (4,1 MP) per öga, OLED, HDR960 × 1 080 (1,0 MP) per öga, RGB OLEDUppdateringsfrekvens90Hz, 120Hz90Hz, 120HzLinserFresnelSingle element icke-FresnelSynfält (ansökt)110° (diagonal förmodad)100° (diagonal förmodad)Optiska justeringarIPD, ögonavlastningÖgonavlastningKontakterUSB-C (ingen breakout box)USB, HDMI (breakout box)SpårningInifrån och ut (inga externa beacons) Utsidan och in (extern kamera)Kameror ombord4x IR (extern), 2x IR (intern) IngenInmatningPSVR 2 Sense-kontroller (uppladdningsbar), eye-trackingDualShock 4 (uppladdningsbar), PS Move (uppladdningsbar), PS Aim (uppladdningsbar), röstHapticsKontroller, headsetkontrollerVikt< 600g600g

Bland de största uppgraderingarna är den stora upplösningen, mycket förbättrade “Sense”-kontroller och att behovet av en breakout-box och extern kamera tas bort. Det är dock introduktionen av eyetracking som är det mest spännande.

Eye-tracking möjliggör “foveated rendering” så bara det lilla området (fovea) där våra ögon kan se skarpt behöver återges i hög detalj. Detta sparar slöseri med processorkraft på att fullständigt återge delar av scenen som är i en spelares perifera syn.

Andra potentiella användningsfall för ögonspårning inkluderar realistiska ögonrörelser av avatarer i spel för flera spelare och sociala upplevelser, avsiktsspårning och potentiellt till och med ögonbaserad input.

Det finns en enorm mängd potential som ges till utvecklare och det är förståeligt varför de är entusiastiska. Vi kanske inte behöver vänta länge på fler nyheter eftersom VentureBeat-reportern Jeff Grubb sa på sin Giant Bomb-show GrubbSnax att ett PSVR2-evenemang väntas under de kommande veckorna.

XboxVR

På andra sidan av konsolstaketet finns det fortfarande inga tecken på ett Xbox VR-headset. Medan han applåderar Sony, Oculus och Valve för deras ansträngningar, säger Xbox-chefen Phil Spencer att varumärket fortfarande inte är intresserad av att göra VR-hårdvara.

Som en övervägande Xbox-spelare själv måste jag erkänna att jag är lika grön som min favoritkonsols varumärke av avund.

Jag kanske hyser falska förhoppningar, men jag tror att Spencers ordval i vissa intervjuer tyder på att – även om varumärket har uteslutit att göra egen hårdvara – kan det mycket väl stödja headset från tredje part.

“Jag tror att de enheter som finns där ute nu, vi håller kontakten med många av spelarna som finns där ute. [With] människor som bygger hårdvara, mycket av det händer på Windows och vi experimenterar och pratar med många av de partners som finns där”, sa Spencer i en diskussion som en del av ett WSJ Tech Live-evenemang förra året.

Xbox Series X är redan mer som en ganska avancerad Windows-dator, så det kanske inte är en dålig strategi att möjliggöra konstant VR-hårdvaruinnovation på hela Microsofts plattform och göra det möjligt för andra att pumpa in sina FoU-budgetar i utrymmet.

Mer konkurrens är alltid bra för innovation. Vi borde alla hoppas att Xbox inte kommer att sitta utanför VR helt och hållet när PlayStation visar att det finns en tydlig aptit och spänning från både utvecklare och spelare.

(Bildkredit: Sony)

Relaterad: Kuo: Apple kommer att lansera sitt AR/VR-headset nästa år med kraft på “Mac-nivå”.

Vill du förnya din digitala transformationsstrategi? Lär dig mer om Digital Transformation Week som äger rum den 11-12 maj 2022 och upptäck nyckelstrategier för att göra dina digitala insatser till framgång.

Utforska andra kommande teknologievenemang och webbseminarier för företag som drivs av TechForge här.

Taggar: utveckling, spelutveckling, spel, playstation, Playstation 5, playstation vr, ps vr, PS5, psvr 2, psvr2, sony, unity, virtual reality, vr, Xbox, xbox vr

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
Next Post

Intel Arc GPU, Moore's Law och Crypto Mining 2022

Intels nya spelchip är nu tillgängligt på bärbara datorer, och det hyllas av vissa inom kryptoindustrin som en stor störning av hashracet för kryptovalutabrytning. Här är en kort primer om Moores lag från Intel: “1965 gjorde Gordon Moore en förutsägelse som skulle sätta farten för vår moderna digitala revolution. Från […]

Subscribe US Now