Niantic fortsätter sin utveckling från en AR-spelutvecklare till en komplett plattform för att bygga metaverse-upplevelser.
En gång i tiden var Niantic ett spännande men relativt okänt företag bakom det banbrytande (och högst underskattade) AR-spelet Ingress. Niantic släppte sedan Pokemon Go och kastades in i rampljuset.
Hypen kring Pokemon Go kan ha klingat av men Niantic har inte slutat fungera. Företaget har använt sin erfarenhet av live, storskaliga AR-spel för att bygga en plattform som kommer att driva metaversa upplevelser – Niantic Lightship.
Niantic öppnade Lightship för alla utvecklare i november 2021 tillsammans med en riskfond på 20 miljoner dollar för att investera i företag som hjälper till att bygga framtiden för AR. Vid lanseringen innehöll Lightship realtidskartläggning, semantisk segmentering, multiplayer-tjänster och ett kraftfullt “visuellt positioneringssystem”.
Dagens förvärv av 8th Wall syftar till att bygga vidare på de verktyg som är tillgängliga för utvecklare som en del av Lightship för att bygga den verkliga metaversen.
“8th Wall banade väg för webbaserad förstärkt verklighet (WebAR), som utrustade utvecklare, företag och byråer med en komplett uppsättning verktyg för att skapa engagerande och interaktiva AR-upplevelser som är lättillgängliga och fungerar på mobila enheter – ingen app krävs”, skrev Brian McClendon, SVP för Engineering, Mapping och AR på Niantic, i ett blogginlägg
“Tillsammans med Niantic kommer 8th Wall att ge fler Lightship-utvecklare möjlighet att förverkliga sina visioner för AR i den verkliga metaversen.”
Företaget lade upp en video för att demonstrera en WebAR-upplevelse:
8th Wall stöder miljarder enheter från Android- och iOS-smarttelefoner till datorer och AR/VR-headset. Företaget säger att det har använts av utvecklare för att skapa över 50 000 upplevelser sedan 2018.
“Vi är glada över att bli en del av Niantic-familjen när vi går med i ett otroligt team dedikerat till framtiden för AR gjord för den verkliga världen”, skrev Erik Murphy-Chutorian, VD och grundare av 8th Wall, i ett blogginlägg.
“Tillsammans kommer vi att göra det möjligt för utvecklare att skapa AR-upplevelser som uppmuntrar människor att ansluta, upptäcka nya platser och utforska världen omkring dem.”
(Bildkredit: Niantic)
Vill du förnya din digitala transformationsstrategi? Lär dig mer om Digital Transformation Week som äger rum den 11-12 maj 2022 och upptäck nyckelstrategier för att göra dina digitala insatser till framgång.
Utforska andra kommande företagsteknologievenemang och webbseminarier som drivs av TechForge här.