Grand Theft Auto, som en serie, har en hektisk framtid att se fram emot – och vi menar inte bara att GTA+-prenumerationstjänsten slår online, eller den nya värld av uppdateringar som öppnar sig när flerspelarläget delas av som fristående och startar en nytt liv på PS5 och Xbox Series X|S. En pålitlig informant har lagt upp några förutsägelser angående GTA 6, och till och med en fortsättning för Online.
Om du överhuvudtaget har varit involverad i GTA-communityt under de senaste åren, har du definitivt hört talas om en läckare från Tez2. Genom att publicera på Twitter och GTAForums har de avslöjat ganska exakta innehållsförutsägelser om GTA 5, Online och Red Dead Redemption 2 i flera år nu, med ett fantastiskt meritlista när det kommer till precision.
Nu, när vattnet angående GTA 6-läckor har blivit allt lerigt efter Rockstars officiella tillkännagivande, har de också kastat sina hattar i ringen. Medan flera pålitliga och trovärdiga källor delar motstridiga rapporter om vad vi kan förvänta oss, har vi nu en ny bit av spekulationer om spelets struktur.
I ett foruminlägg beskriver Tez2 sina förutsägelser om GTA 6 som förlitar sig på ett kapitelsystem inte olikt det vi såg i RDR2. Detta skulle ge utvecklarna friheten att skapa en dynamiskt föränderlig karta där platser och miljöer skulle vara olika kapitel till kapitel, vilket speglar händelser i berättelsen och tidens gång. Kapitlen skulle också ge ett enklare ramverk att placera DLC för en spelare i.
Tez2 nämner att ett kapitelbaserat tillvägagångssätt en gång fanns på korten för GTA 5, och en del av den skrotade DLC:n för en spelare skulle ha levererats som “vad-om”-kapitel som inte passade in i den officiella kanonen. Dessa spin-offs skulle ha innehållit utomjordingar och zombies, som båda har dykt upp i små cameo-roller i GTA Online som skämtinnehåll.
Förhoppningsvis kommer GTA 6 verkligen att få single player DLC, eftersom GTA 5 blev berövad på det privilegiet av den plötsliga framgången med Online. Källor hävdar att GTA 6 inte kommer att innehålla något eget multiplayer-läge, eftersom projektet är av mindre omfattning för att bekämpa den rådande krisen i Rockstar-studios – även om detta motsäger några senaste rapporter.
Trots detta talar Tez2 om förutsägelser för ett helt nytt GTA multiplayer-spel, och hur det skulle skilja sig från Online i sin nuvarande form. Informatören spekulerar i att Rockstar Games skulle använda sessionsmigrering som ses i Red Dead Online, och för att uppnå detta måste nästa online-iteration vara en separat enhet från den nuvarande.
Eftersom Online just blev fristående och visar absolut inga tecken på att sakta ner när det gäller popularitet, ser vi inte så mycket meriter i detta – åtminstone inte på länge än. Det kan definitivt komma en tid då Online behöver en ersättare, men siffrorna tyder inte på att vi är i närheten av en sådan händelse.
Samtidigt håller spekulationerna, förutsägelserna och läckorna runt GTA 6 bara på att värmas upp. Genom att känna till Rockstar är det tillbaka till fullständig radiotystnad efter att de kom ut för att bekräfta att spelet har varit under utveckling ett tag. Tills vi hör något officiellt, förvänta dig fler av dessa bilder i mörkret.