Normalt sättet att ladda https://www.ma-no.org/https://www.ma-no.org/https://www.ma-no.org/images i HTML är genom img-elementet för att som vi skickar som en parameter URL till https://www.ma-no.org/https://www.ma-no.org/https://www.ma-no.org/bilden som ska laddas. Men sedan HTML5 har vi bildelementet som hjälper oss att göra det mer effektivt och ladda https://www.ma-no.org/https://www.ma-no.org/https://www.ma- no.org/images enligt upplösning med HTML5.
Det vill säga, beroende på skärmens upplösning, en https://www.ma-no.org/https://www.ma-no.org/https://www.ma-no.org/ bild eller annan kommer att visas, logiskt anpassad till skärmens upplösning i det ögonblicket. På så sätt kan vi bygga bättre responsiva applikationer.
Men låt oss definiera problemet.
Tanken är att användaren ska kunna ladda vår sida på olika enheter, oavsett om det är en mobil, en surfplatta eller en dator. På varje enhetsstorlek kommer sidan att se annorlunda ut. Och det vi är intresserade av är att ladda en https://www.ma-no.org/https://www.ma-no.org/https://www.ma-no.org/image anpassad till det storlek.
Om vi använder img-elementet kommer vi att ha följande:
Om vi använder img-elementet kommer samma https://www.ma-no.org/https://www.ma-no.org/https://www.ma-no.org/image alltid att vara laddas oavsett skärmstorlek.
Det är därför vi använder bildelementet som har följande struktur.
Det vi redan kan se är att vi i bildelementet kan ange flera ursprung genom källelementet. Dessutom, om vi tittar på källelementet kan vi se att vi har två attribut.
Å ena sidan attributet srcset där vi skickar webbadressen till https://www.ma-no.org/https://www.ma-no.org/https://www.ma-no.org /image vi vill visa och å andra sidan har vi ett attributmedia där vi kan indikera en mediefråga.
I det fall att mediefråga ger ett sant värde, kommer det att vara när https://www.ma-no.org/https://www.ma-no.org/https://www.ma-no.org/bilden som anges i srcset-attributet visas.
Och det kommer att vara den här mediefrågan som vi kommer att hantera storleken på enheten med. Mediefrågor ger oss tillgång till enhetskonfigurationsdata som minsta eller maximala skärmstorlek (min-bredd och max-bredd, min-höjd och max-höjd), upplösning (upplösning), antalet färger som används (färgindex), …
I vårt fall kommer vi att använda egenskapen min-width som ger oss minimistorleken på skärmen. Vi kommer att använda det enligt följande:
(min-bredd: storlek px)
Där storleken kommer att vara storleken i pixlar på skärmen. Vi kommer att kontrollera flera storlekar.
48opx, för mobiler. 768px, för surfplattor. 992px, surfplattor eller bärbar dator. 1280px, för större skärmar.
De säger att när du spelar dumma spel vinner du dumma priser. Av någon anledning sa ingen till Coffee Stain North det. För om de hade lärt sig detta vanliga ordspråk när de växte upp, skulle de inte ha försökt använda läckt GTA 6-film från tidigare i år i en […]