Som designers måste vi hjälpa andra att förstå varför det är viktigt att ha vita utrymmen på vår webbplats och varför det är viktigt för användarupplevelsen.
Redan från den viktorianska eran förknippade Mario Praz, en italiensk kritiker och forskare, denna rädsla med termen “Horror Vacui” som användes som en målningskritik för att beskriva fyllningen av allt tomt utrymme i ett konstverk.
Idag är det ett begrepp som används ofta inom områden som inredning, digital design eller webbdesign.
Men vad är ett tomt utrymme?
Även känt som negativt utrymme eller vitt utrymme, det är utrymmet mellan alla element på sidan och det är ett verktyg som används för visuell balans och en bättre förståelse av budskapet och informationen som vi vill visa med vår design. Varje tomt utrymme är en del av den visuella uppsättningen och det är därför vi måste se det som ett annat element.
typer
Micro tomma utrymmen
Det är utrymmet mellan textrader, knappar, även mellan bokstäver. Det hjälper till att förbättra läsbarheten av innehållet.
Makro tomma utrymmen
Det är utrymmet mellan de större elementen som kolumner, sektioner… Det hjälper att förstå hur informationen på sidan separeras.
Så varför är det viktigt?
Förbättrar läsbarheten av innehållet Det finns en bättre förståelse av innehållet Det hjälper till att upprätta en visuell hierarki Det finns mer klarhet mellan elementen
Tips
Att lämna vita utrymmen, ta bort onödiga element eller använda marginal och stoppning är exempel på sätt att tillämpa det avståndet mellan elementen, även om vi alltid måste tänka på att hålla designen naturlig och visuell balans.
Så när de berättar att din webbplats har mycket tomt utrymme måste vi veta hur vi ska förklara innebörden och betydelsen som de har inom designens sammansättning.