En grupp forskare har utvecklat en modell där fyra kategorier förknippas med specifika personlighetsegenskaper.
Sociala nätverk har blivit en utbredd närvaro i de flesta människors dagliga liv, och det ser ut som att de kommer att förbli så under lång tid. Nu har forskare vid Washington University i St Louis, USA, tagit fram en modell som tyder på att hur vi använder sociala nätverk påverkar våra önskningar och känslomässiga bekymmer.
Modellen kallas “Skala för användning av sociala medier” (Social Media Usage Scale), är resultatet av en stor serie undersökningar som har gett motstridiga och ofta motsägelsefulla resultat angående effekten av användningen av sociala nätverk på användarnas psykologiska välbefinnande.
På grund av dessa motsägelsefulla resultat har experter främjat forskning som undersöker användningen av sociala nätverk mer i detalj.
“Vi genomförde ett antal studier för att förstå dess struktur”, förklarar han Renee J. Thompsonmedförfattare till studien.
Forskare har identifierat fyra sätt på vilka människor använder sociala nätverk, som är följande:
1. Trosbaserad kategori: Denna kategori inkluderar alla aktiviteter på sociala nätverk som uttrycker och förstärker negativa åsikter. Trosbaserad användning är förknippad med lägre psykologiskt välbefinnande, ökad depression och att söka känslomässigt störande innehåll. Trosbaserade användare kan uppvisa dålig självkontroll och tenderar att undvika tristess genom att omfamna drama.
2. Kategori baserad på konsumtion: I denna kategori används sociala nätverk främst för att konsumera underhållningsinnehåll. Detta läge är förknippat med större känslomässigt välbefinnande, högre självkänsla och extraversion, samt mindre depression. Konsumtionsbaserad användning kännetecknas av njutningen från sociala nätverk och sökandet efter innehåll som väcker glädje.
3. Bildbaserad kategori: Den här kategorin innehåller åtgärder som hjälper användare att skapa en positiv social bild, som att posta positiva saker om sig själva eller kontrollera antalet gilla-markeringar eller kommentarer som tas emot på ett inlägg. Denna modalitet är förknippad med en önskan att visa upp sig och att engagera sig i aktiviteter som bygger upp självkänsla och integritet.
4. Kategori baserad på jämförelse: Denna kategori omfattar situationer där människor fokuserar på att konfrontera andra eller en idealiserad version av sitt förflutna. Det är förknippat med lägre socialt och känslomässigt välbefinnande, oro för fysiskt utseende och rädsla för negativ utvärdering.
De flesta av de studier som hittills genomförts på sociala nätverk har fokuserat på att mäta användningsfrekvensen eller på att identifiera användares aktiva eller passiva beteenden. Men enligt forskarna var dessa tillvägagångssätt inte tillräckliga för att förklara hur universitetsstudenter interagerade med sådana plattformar.
I den första studien som genomfördes av forskarna rekryterades 176 högskolestudenter och ombads att spendera tre minuter på att använda ett socialt nätverk som de valde. Därefter fick deltagarna beskriva i detalj vad de hade gjort och om de tyckte om att använda det.
“Detta är den första studien som använder en öppen skala för användning av sociala medier, vilket är viktigt eftersom det tillåter deltagarna att beskriva sin användning av sociala medier utan att begränsa sig till fördefinierade kategorier som “passiv” eller “aktiv”. ‘”, förklarar Alison B. Tuckhuvudförfattare till studien.
Forskarna stannade inte där, utan genomförde en andra och tredje studie som involverade över 300 universitetsstudenter. I dessa senare skeden tillfrågades deltagarna hur ofta de engagerade sig i de sociala nätverksaktiviteter som identifierades i den första studien. Dessutom fyllde de i ett frågeformulär online som bedömde personlighetsdrag (som extraversion, öppenhet, samvetsgrannhet, behaglighet och negativ emotionalitet) och beteendeegenskaper (som rädsla för negativ utvärdering, självkänsla, depression, social ångest, behov av godkännande, behov av drama, mottaglighet för tristess, förklarande narcissism och känsloreglering).
Med hjälp av faktoranalys, en statistisk teknik som hjälper till att identifiera vanliga mönster över stora datamängder, kunde forskarna peka ut fyra kategorier av användning av sociala nätverk: trosbaserad, konsumtionsbaserad, bild och baserat på jämförelse. Var och en av dessa kategorier korrelerar med specifika personlighets- och beteendeegenskaper.
Modellen som utvecklats av forskarna kan användas för att analysera användarbeteende på alla sociala nätverk som möjliggör skapande av profiler, kontakt med andra användare och visning av onlinestatus. Bland de exempel som nämns är Facebook, Twitter, Snapchat, Reddit, Instagram och TikTok.
Denna studie representerar ett viktigt steg framåt för att fördjupa vår förståelse för hur användningen av sociala medier påverkar människors psykiska välbefinnande. De erhållna resultaten kan användas för att utveckla riktade strategier som främjar en mer medveten och positiv användning av sociala nätverk, i syfte att förbättra användarnas känslomässiga välbefinnande.
Referenser: Tuck, AB, & Thompson, RJ (2023). Skalan för användning av sociala medier: utveckling och validering. Bedömning, 0(0). https://doi.org/10.1177/10731911231173080
Bild av rawpixel.com på Freepik
Relaterade artiklar
Facebook mot hatretorik
Facebook vidtar åtgärder mot hatretorik, den så kallade “uppmaningen till hat”. Så kampanjen är igång med tanke på att själva det sociala nätverkets verksamhet står på spel. Hatpropaganda är…
Senaste nyheterna från Hi-Tech-världen
De 200 faktorerna i Google Algorithm #3
Som vi redan har sett bygger Googles algoritm på en kombination av faktorer som tar hänsyn till relevans, auktoritet och användarupplevelse. När det gäller användningen av artificiell intelligens…
De 200 faktorerna i Google Algorithm #2
Google SEO-faktorer hänvisar till de element som påverkar en webbplatss rankning och synlighet i Googles sökresultat. Google använder en algoritm…
Googles 200-faktoralgoritm #1
Google har aldrig publicerat (och kommer aldrig att publicera) listan över alla faktorer som det tar hänsyn till för att tillskriva relevans och auktoritet till en given sida snarare än en annan och…
Nya fönster grafikenheter – CSS
“Intercop 2022” är ett projekt som annonserats av Google, Microsoft, Apple och Mozzilla Foundation för att få alla webbläsare att erbjuda samma webbupplevelse. Projektet har 15 områden med…
Vad händer om innehåll INTE är KUNGEN?
Vi kommer aldrig, aldrig att prata om saker vi gillar, och indikera dem som “innehåll”. Har du någonsin gått ut från en teater och utbrast: ‘Wow! Vilket bra innehåll? Förmodligen inte… Föreställ dig att bevittna en intressant…
Hur man spelar in TV-program med VLC
VLC är mycket mer än bara en mediaspelare. Bakom dess enkla utseende döljer sig många funktioner, såsom möjligheten att konvertera video till ljudformat, reparera…
projekt