PC-spel i kris? Varför det blir mindre och mindre roligt att spela på datorn

admin

Datorn är mycket överlägsen konsoler som spelplattform – jag har alltid varit fast övertygad om det. Men på grund av den nuvarande hårdvarukrisen förändras min åsikt långsamt. Istället för bekymmerslöst spelnöje sprider sig nu ren frustration.

PC:n är mycket överlägsen konsoler som spelplattform – jag har alltid varit fast övertygad om det. Men på grund av den nuvarande hårdvarukrisen förändras min åsikt långsamt. Istället för bekymmerslöst spelnöje sprider sig nu ren frustration.

En kommentar av Daniel Nawrat.

PC-spel: Ännu en launcher och en till launcher och …

Så vad exakt har förändrats när det gäller PC-spel under de senaste åren? Förutom många tekniska innovationer har distributionen också förändrats. Knappast någon köper spel nuförtiden i form av en fysisk databärare – om de gör det: OK, Boomer. Istället går de flesta till sin betrodda nätbutik och köper spelen i digital form. Än så länge är allt bra. Tyvärr ser verkligheten lite mer komplicerad ut.

Det börjar med att det nu finns ett betydande överutbud av olika PC-plattformar : Steam, Epic Games, EA, Ubisoft, Blizzard, Bethesda, Rockstar, Microsoft, GOG och många fler. Konkurrens är i grunden inte nödvändigtvis något negativt, eftersom det är välkänt att det stimulerar affärer. Problemet är snarare de många launchers som är direkt kopplade till respektive butik. Ur företagets synvinkel är denna distributionsform och den tillhörande plattformskopplingen absolut förståelig. Nuförtiden kretsar allt kring att öka antalet användare och data som kan samlas in om dem. Den digitala kapitalismen har för länge sedan hittat sin väg in i tv-spelsvärlden, vare sig du vill erkänna det eller inte.

Men om man ser på konsumentens sida blir nackdelarna snabbt uppenbara. Många av de tidigare nämnda bärraketerna är fortfarande begränsade i sitt utbud av funktioner till ett absolut minimum. Speciellt när man jämför det med branschledaren Steam. Ändå konkurrerar utgivare alltid om exklusiva avtal med spelstudior så att de kan påtvinga användarna sin plattform. För spelare innebär detta att skapa ytterligare konton och installera onödiga startprogram. Vem mer ska hålla koll på saker och ting?

GOG Galaxy väcker lite hopp i detta avseende: Grundidén är att erbjuda en överlägsen launcher som alla dina andra konton kan länkas till. Projektet kan dock bara lyckas riktigt om tillräckligt många företag går med på att officiellt integrera sina launchers i applikationen. Hittills har antalet samarbetande förlag varit begränsat. För det mesta måste du installera den andra launchern ändå – så det fungerar inte utan den.

PC-hårdvara: grafikkort är en bristvara

Nej, vi pratar verkligen inte om den krispiga delikatessen som man brukar stoppa i munnen som om det inte fanns någon morgondag. Detta är faktiskt ett bra nyckelord, för det är ungefär så den nuvarande marknadssituationen för spelhårdvara kan beskrivas. Den som just nu planerar att bygga en speldator med ett nytt RTX 3000-grafikkort eller något jämförbart från AMD blir direkt besviken.

Antingen har marknaden tömts helt eller så är priserna så ofantligt höga att ett köp helt enkelt inte lönar sig. Real Talk: Det är en av anledningarna till att artiklarna om processorer, grafikkort eller speldatorer ännu inte har uppdaterats av mig. Så om du vill ägna dig åt det förflutna en kort stund eller förbereda dig i förväg för att montera din framtida dator kan jag ändå varmt rekommendera följande läsning:

Detta problem drabbar konsolfans, eller snarare de som vill bli det, men minst lika hårt. Sedan lanseringen av den nya generationens konsoler i form av PS5 och Xbox Series X/S har dessa blivit helt slutsålda inom några sekunder. Den främsta orsaken till den nuvarande bristen är relativt enkel: hela branschen saknar för närvarande viktiga små komponenter , vilket i slutändan beror på en dödlig felbedömning från tillverkarens sida. Den nuvarande pandemin och boomen i kryptovalutor gör båda sitt. Vår redaktör Robert, som en inbiten PC-spelare, såg verkligen fram emot de nya konsolerna.

Ta reda på i följande video vad hårdvarubristen handlar om:

Är molnspel och spelabonnemang alternativet?

Så ska jag sluta spela nu? Absolut inte, speciellt som tur är att det också finns en positiv utveckling. Ja, hårdvarubristen är irriterande, liksom det onödiga launcher-kaoset eller fräcka exklusiva erbjudanden. Samtidigt finns det ett allt större utbud av spelprenumerationer, framför allt Xbox Gamepass, som blir allt mer en favorit för många spelare. Det har aldrig funnits så många spel i toppklass för relativt lite pengar!

Så det är knappast förvånande att andra nu tar detta som exempel och i allt högre grad integrerar konkurrenternas produkter i sina egna plattformar – Steam och EA Play är bra exempel här. I Netflix, Spotify och Co.s tid var det bara en tidsfråga innan spelindustrin anpassar en sådan marknadsföringsstrategi.

Nästa glimt av hopp mitt i denna nästan tragiska situation: molnspel. Så förutsatt att du har en motsvarande potent internetanslutning. Som ni vet är bredbandsexpansion fortfarande okänt territorium i Tyskland. Men om du har blivit välsignad med en nedladdningshastighet över genomsnittet kan du teoretiskt sett helt undvika problemet med det stora hårdvaruproblemet.

Du måste bara vara ett barn igen:

I mitt fall måste jag dock erkänna att jag är mer och mer intresserad av konsoler som PS5. Inte minst på grund av användarvänligheten och det faktum att jag bara behöver köpa en enhet och inte varje komponent individuellt. Dessutom har det förflutna lärt mig att det kan löna sig att tänka utanför ramarna. I slutändan längtar vi alla – vare sig det är på datorn, konsolen eller smartphonen – men bara efter den ungdomliga lättsamheten från förr. Spela bekymmerslöst och glöm allt omkring oss, även om det bara är för en kort stund. Har du för närvarande liknande erfarenheter eller har du en helt annan åsikt? Låt mig veta i kommentarerna.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
Next Post

NFTs för att hjälpa bryggare och bönder att bevara UNESCO:s belgiska ölarv

Som en del av partnerskapet kommer Zeromint att skapa och erbjuda exklusiva NFT på GoChain blockchain, som kommer att göras tillgänglig för internationella ölfans via BBA.

Bryggerier och bönder från Belgian Barrels Alliance (BBA) har samarbetat med Zeromint för att erbjuda icke-fungibla tokens (NFT) som syftar till att bevara den av UNESCO erkända belgiska ölkulturen och arvet.

Som en del av partnerskapet kommer Zeromint att skapa och erbjuda exklusiva NFT på GoChain blockchain, som kommer att göras tillgänglig för internationella ölfans via BBA. Från och med idag kommer organisationen att driva flera BBA NFT-insamlingsprojekt kring hållbarhet och bevarandet av det belgiska ölarvet under de kommande 14 dagarna.

Enligt det officiella uttalandet kommer den första Belgian Barrels NFT-auktionen att användas för att rekrytera 11 deltagare för att agera i en BBA-producerad film med titeln Belgian Barrels:

"Syftet med filmprojektet är att ytterligare föreviga den belgiska ölhistorien genom en professionell filmproduktion, som BBA planerar att marknadsföra och distribuera globalt."

Dessutom kommer NFT-vinnarna att gå med i en vitlista VIP-åtkomst till alla BBA-evenemang och tillgång till vintageölmenyer och exklusiva flaskor på BBA-klubbar. "Åttio procent (80%) av intäkterna från NFT-auktionen kommer att gå till en lokal välgörenhetsorganisation i Belgien", stod det i meddelandet. Tom De Block, medgrundare av Belgian Barrels Alliance tillade:

"Belgisk öl är inte bara öl. Det är en rik och komplex historia om gamla släkter och sanna människor som blev legender. Det är helt enkelt en ära att få öppna några av deras flaskor och berätta deras historia.”

Alliansen planerar också att lansera NFTs initiativ för att främja trädplantager och lära sig specialiserade hantverksfärdigheter och traditioner förutom att bygga engagemang och belöningsmöjligheter för ölfans och entusiaster.

Relaterat: Vodafone auktionerar ut världens första SMS "Merry Christmas" som NFT för välgörenhet

Den brittiska telekomjätten Vodafone tillkännagav planer på att skapa en NFT av världens första Short Message Service (SMS) och auktionera ut förfarandet till FN:s flyktingkommissariat (FN:s flyktingorgan).

SMS:et, som lyder "god jul", skickades för 29 år sedan via Vodafones nätverk den 3 december 1992 till Richard Jarvis, en anställd vid den tiden.

Som Cointelegraph rapporterade kommer det historiska 15 tecken långa SMS:et att auktioneras ut i en engångsförsäljning som genomförs av Aguttes Auction House i Frankrike.

Subscribe US Now