Elbilar är en teknisk revolution som också märks i fordonets struktur: några viktiga komponenter som en konventionell bil med förbränningsmotor inte klarar sig utan saknas i rent eldrivna bilar. Men vad är egentligen skillnaden mellan elbilar och bensin och diesel? Här är en lista över några komponenter som kommer att försvinna med den elektriska mobilitetens triumf.

Bränsletank

Utskuren modell av en bränsletank av plast med dränkbar pump, nivåsensor och en överspänningskross. Källa: Av Cschirp (Eget arbete) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
Detta borde också vara uppenbart för lekmän: Om bilen går på el behöver den inte bensin och därför ingen tank. Det är bra, för han har alltid varit en "problembjörn". Den är vanligtvis inte placerad bak i fordonet för skojs skull och därför långt borta från motorn – det är så ingenjörer försöker minimera risken för brand i olyckssituationer. Tyvärr kräver detta koncept också att ett komplicerat system av linjer underhålls. Den som någonsin hört frasen "Tyvärr läcker bränsleledningen" i verkstaden blir glad: Tanken och bränsleledningarna saknas i elbilar. En oro mindre. Där ingenting bränns…

katalysator

Kapad metallkatalysator för ett motorfordon. (Källa: Wikipedia, Användare: Romanm, CC BY-SA 2.0)

… inget måste filtreras. Eller mer exakt: ”Avgasefterbehandling i fordon med förbränningsmotor” är äntligen inte längre ett problem för elbilar. En av katalysatorns funktioner är att omvandla den skadliga kolmonoxiden till koldioxid.

Till skillnad från förbränningsmotorer kör en e-mobil utsläppsfritt – men det är inte nödvändigtvis naturens bästa vän. Det släpper inte ut några föroreningar lokalt, men denna process kan bara ske någon annanstans. En avgörande fråga i bedömningen av den ekologiska balansen är hur elen till elbilen produceras: Förnybar energi (vindkraft, vattenkraft etc.) är mycket miljövänligare än till exempel elproduktion genom förbränning av brunkol eller naturligt. gas. Elbilen kan inte köra "renare" än sin kraftkälla, som producerar energi.

Uttömma

Avgassystem (Källa: Pixabay)

"VROOOOM!"
Utöver motorn säkerställer avgaserna rätt ljud. Hur ett fordon låter kan till och med vara väldigt viktigt, till exempel för att vissa kunder är villiga att gräva djupt i fickan för det. Maurizio Reggiani, chef för teknisk utveckling på Lamborghini, sa till Autobild: "I en bil som denna, där motorn och designen spelar en så stor roll, måste folk direkt på ljudet se att det är en Lamborghini."

I framtiden kommer det inte finnas något avgassystem och elbilar är generellt sett ganska tysta. Så tyst att man måste hjälpa till med trafiksäkerheten: elbilar ska ge konstgjorda ljud.

Kamrem

Kamrem Honda Källa: Av Terabass (Eget arbete) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0) eller GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl .html)], via Wikimedia Commons Kuggremmen drivs av vevaxeln och styr kamaxeln. Den spelar en central roll i ventilstyrningen av fyrtaktsmotorer. Om kuggremmen slirar eller går sönder kan det leda till allvarliga skador på motorn, i värsta fall till totalförlust. Det är därför alla tillverkare rekommenderar att denna viktiga komponent byts regelbundet.

Förrätt

Tryckskruvsdrivstart för bilar Källa: Av Willdre 00:20, 8 februari 2007 (UTC) (Eget arbete) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) eller CC-BY-SA -3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], via Wikimedia Commons Förbränningsmotorn i en konventionell bil startar inte av sig själv, den kräver en hjälpenhet känd som en startmotor. Denna lilla elmotor startar genom att utlösa en första insugs- och kompressionscykel. Innan startmotorn installerades var det manuellt arbete – föraren fick göra processen själv med en handvev.

koppling

Kopplingsskiva i en modern bil Källa: Av M.james. Den ursprungliga uppladdaren var M.james på tyska Wikipedia (Självfotograferad) [Public domain], via Wikimedia Commons En koppling finns där för att koppla eller koppla från motorn med växellådan när du vill växla. Det behövs inte när motor och transmission bildar en fast enhet: De flesta elbilar har fast utväxling så att säga, de har bara en växel.

Tändstift

Man med tändstift (Källa: Pixabay)

Tändstiftet är ett viktigt element i bensinmotorer. Eftersom bränsle-luftblandningen inte antänds av sig själv måste en elektriskt utlöst gnista hjälpa till – mellan 500 och 3 500 gånger per minut.

Nära kopplad till tändstiftets historia är historien om det tyska företaget Bosch, som fick patentet på en högspänningsmagnet i samband med ett tändstift 1902.

Obs: Omslagsbilden till denna artikel visar Tesla Cybertruck – en SUV som först presenterades för allmänheten 2019. Du hittar fler modeller från Tesla i vår översikt :

Motorolja

Motorolja (Källa: Pixabay)

De många rörliga delarna i en förbränningsmotor fungerar bara bra om smörjningen är korrekt. Det är detta motoroljan är till för, smörjmedlet säkerställer problemfri drift och motverkar slitage. En elbil klarar sig utan motorolja, men den klarar sig inte utan vätskor alls: Transmissionsolja, hydraulolja och bromsvätska kommer också att behövas i framtidens elektrifierade mobilitet.

Utöver de punkter som nämns här finns det förstås många andra komponenter (t.ex. luftfilter, tank) och egenskaper (t.ex. räckvidd, bulleremission) som kan användas för att skilja på elbilar och förbränningsmotorer. Skriv gärna en kommentar till oss i detta ämne.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

By admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *