Det sociala nätverket Twitter har börjat med processen att begära verifiering av sina användares konton. Den nya policyn ändrar de krav som krävs för att kvalificera sig för det blå verifieringsmärket och introducerar nya kategorier för de typer av konton som kan erhålla det. Baserat på de nya kriterierna för tjänsten för att få ett verifierat konto måste användaren uppfylla en rad krav och falla in i en av de sex kategorier som fastställts av plattformen.
Dessa är företag, varumärken och organisationer; nyhetsföretag och journalister; regeringar; Underhållning; Sport och spel; Aktivister, arrangörer och andra inflytelserika personer. Företaget har meddelat att nya kategorier som religiösa ledare, akademiker eller vetenskapsmän snart kommer att införlivas.
Företaget har förklarat att “Utöver de specifika behörighetskriterierna för varje kategori, som anges i vår verifieringspolicy, måste ditt konto vara komplett, vilket innebär att du har ett profilnamn, en profilbild och en e-postadress eller ett telefonnummer. Ditt konto måste också vara aktivt under de senaste sex månaderna och ha en historia av att följa Twitters regler.”
Dessutom har de meddelat att man har börjat ta bort märket automatiskt från konton som inte längre uppfyller de uppdaterade verifieringskriterierna, till exempel de som är inaktiva eller ofullständiga.
Snart kommer plattformsanvändare att se den nya verifieringsbegäran direkt på fliken Kontoinställningar. Twitter rekommenderar att “Om du inte ser den här uppdateringen direkt, oroa dig inte! Vi rullar gradvis ut den till alla för att se till att vi kan granska förfrågningar ordentligt.” Alla de användare som skickar in sin begäran kommer att få ett e-postsvar inom några dagar, även om de ansvariga klargör att denna process kan ta några veckor beroende på antalet mottagna förfrågningar. Om begäran slutligen godkänns kommer användaren att se ett blått märke på sin profil som skiljer dem från resten. Annars kan du ansöka igen 30 dagar senare.