Återförsäljare i många branscher är för närvarande oroliga för det knappa utbudet av varor, och även kunderna. Konsumentelektronik drabbas särskilt hårt, och knappast påverkas några återförsäljare av tv, spelkonsoler och liknande. Men det kan bli ännu värre.

Alla som för närvarande vill köpa en ny tv eller spekulerar i en av nästa generations konsoler som sällan erbjuds i alla fall bör ha tålamod. Förhoppningarna om en lycklig träff med nuvarande spelkonsoler eller ett bra tv -erbjudande minskar med tanke på de senaste siffrorna (källa: ifo Institute).

Från Smart TV till Playstation: Nästan alla återförsäljare klagar över brist

Följaktligen är detaljhandeln med konsumentelektronik för närvarande den tredje som hårdast drabbats av den globala bristen på leveranser. 97 procent av de tillfrågade konsumentelektronikhandlarna klagade över leveransproblem i september. Enligt Institutet för ekonomisk forskning kan inte alla beställningar fullgöras.

Den globala bristen på varor påverkar bara två sektorer ännu värre: 99 procent av de undersökta byggvaruhusen kan för närvarande inte garantera att de kommer att fyllas på. Den otrevliga frontlöparen är cykelhandeln. Utan undantag uppgav alla respondenter att de inte kunde tillgodose alla kundförfrågningar.

Möbelhandlare (95 procent) och bilhandlare (88 procent) drabbas också hårt. Den begränsade tillgängligheten på 47 procent påverkar fortfarande livsmedelsbutiken relativt lite, men dator- och mjukvarusektorn drabbas också av 78 procent.

Orsakerna är leveranskedjorna, som fortfarande är under press på grund av pandemin. Dessutom finns det den beständiga höga efterfrågan, det finns alltid fabriks- eller hamnstängningar i Kina, ibland på grund av sjukdom, och nyligen har produktionen också minskats för att spara dyr el.

Om varor finns tillgängliga blir det dyrt

Särskilt bittert för kunderna: Den efterlängtade tiden för prisökningen är nu inom räckhåll. Det finns inget specifikt datum, men: "Branschen har meddelat prishöjningar och dessa når nu oundvikligen detaljhandeln", säger Klaus Wohlrabe, chef för ifo -undersökningarna. Situationen kommer till en topp vid en olämplig tid: Med före julaffären kommer efterfrågan att öka – och kan öka priserna för slutkunder.

Om du fortfarande har turen att hitta ett hyfsat TV -erbjudande bör du ta våra tips för att köpa en TV – som kan ses i videon – på allvar:

Det är fortfarande oklart hur höga prishöjningarna kommer att bli. Hos LG och Samsung kan redan stigande priser observeras, i vissa fall har de redan ökat med mer än 20 procent. Eftersom läget inte har avslappnat hittills utan snarare förvärrats är större prishöjningar realistiska.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

By admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *