Grand Theft Auto 6 var redan ett av de mest omtalade och mest läckta kommande spelen, men ända sedan Rockstar Games officiellt erkände det, har rapporterna varit positivt flygande. Ett antal läckor, alla från trovärdiga källor som ändå har motstridiga detaljer, sällar sig till ytterligare en.
Den här rapporten kommer i form av en kort video från den kända branschanalytikern Michael Pachter, ett namn som borde ringa en klocka om du har varit intresserad av branschens händelser någon gång nyligen. Analytikern har täckt utvecklingen och lanseringen av många stora projekt och släpper ofta information och förutsägelser.
Den senaste rapporten berör GTA 6 specifikt och avslöjar många påstådda detaljer om spelets funktioner och utveckling. En intressant godbit om spelets utveckling avslöjar hur mycket av ett långdistansprojekt detta har varit – enligt Pachter har GTA 6 varit under utveckling sedan 2014 och kodning har pågått sedan 2015.
Om det är sant betyder det att Rockstar Games tog sin goda tid på att officiellt erkänna titeln, men vi har fortfarande en väg kvar att gå innan något mer påtagligt blir verklighet. Enligt Pachter kommer projektet att ta 10 år “eller mer” att slutföra, vilket innebär att vi inte kan förvänta oss ett releasefönster före 2024, om än då. Med tanke på hur mycket som ständigt skulle behöva omarbetas när tekniken utvecklats under det senaste decenniet, och tendensen till förseningar, verkar det också vara en generös förutsägelse.
I motsats till tidigare uttalanden från utvecklare att nästa inlägg i serien kommer att vara en mindre, nedskalad utgåva för att hjälpa till att lindra krisen – en genomgripande fråga i AAA-branschen som särskilt satt sin prägel på utvecklingscyklerna för GTA 5 och Red Dead Redemption 2 – rapporten indikerar också att GTA 6 kommer att bli helt enorm.
Med en förutspådd speltid på 400-500 timmar kommer GTA 6:s storlek och omfattning att vara häpnadsväckande. Pachter hävdar att det kommer att äga rum över flera kontinenter, och påstås handla om spelarkaraktären som smugglar droger från Los Angeles till London via hamnen i Miami. Pachter hänvisade troligen till Los Santos och Vice City som de verkliga platserna de är baserade på.
Det här skulle inte vara första gången London har dykt upp i GTA-serien, även om dess tidigare utflykt var i en spin-off-titel från 2D-eran, och mycket har förändrats i franchisen sedan dess. Det är möjligt att Rockstar skulle referera eller namnsläppa en riktig plats, men det verkar inte passa deras nuvarande tillvägagångssätt att direkt sätta ett spel i London, inte ens delvis. Kanske ett omdöpt, fiktivt London?
Även om införandet av hamnen i Miami skulle göra rapporten löslig med de vanliga och upprepade läckorna av GTA 6 som främst äger rum i Vice City, nämnde många välrenommerade källor tidigare flashback-scener som utspelade sig i Liberty City, och nämnde inget om Los Santos, gör vattnet lite lerigt med denna nya information.
Läckor är bara en del av verkligheten för videospelshypespåren, utan någon ansträngning från utgivare som någonsin effektivt begränsar dem – men GTA 6 är en mycket märklig best. Spekulationer, förutsägelser och alla möjliga falska läckor har snurrat runt på internet om uppföljaren praktiskt taget sedan GTA 5 lanserades, men de som ser legitimt ut är relativt nya. Som sagt, det finns flera, motsägelsefulla läckor som kommer från olika, välrenommerade källor som alla har starka meriter när det gäller att rapportera legitim information.
Att vara ett av de mest omtalade och mest läckta spelen som finns fungerar faktiskt till GTA 6:s fördel, när det gäller att hålla saker hemliga. Man kan till och med misstänka att Rockstar Games har haft en hand i att sprida legitim information till rätt källor för att framkalla den nuvarande konstiga situationen med motstridiga läckor som kämpar för rampljuset.
En del av informationen som flyter runt just nu kan vara rätt på pengarna – det kan vara Pachters rapport, eller det kan vara en av de andra läckorna. Kanske har de alla bitar av sanningen; kanske ingen av dem är ens helt korrekt. Det är ironiskt att fandomens aldrig tidigare skådade och omättliga törst efter information är just det som underblåser detta dunkel.
Vi får vänta och se – vilket i fallet med GTA 6 kan innebära år av väntan.