metaverse vs. multiversum vs. Omniversum: nyckelskillnader

digitateam


Kommer du att gå med i ett metavers, ett multiversum eller en företagsversion av omniversum?




I takt med att intresset för metaversen ökar, ökar också debatten om den terminologi som används för att beskriva begreppet uppslukande tredimensionella digitala miljöer. De tre termerna – metavers, multiversum och omniversum – används ibland omväxlande, men de har olika förhållningssätt till virtuell verklighet.


“Var och en beskriver ett annat användarkontext och paradigm, men alla inkluderar tekniskt sett virtuella verkligheter som skapats av människor genom deras interaktioner i ett digitalt utrymme. Men de uppnår detta med olika metoder”, förklarar Frank Palermo, vice vd och chef för teknik från Virtusa, ett digitalt ingenjörskonsultföretag.


Låt oss titta på grunderna:


Metaverse innebär en nivå av djup interoperabilitet mellan världar och plattformar där tillgångar och karaktärer flödar från en till en annan.


Multiversum innehåller flera oberoende världar som delar lite, om någon, data. Till exempel två spel med olika regler, utrustning, inloggningssystem och vänlistor.


Omniverse kan hänvisa till summan av alla världar eller, om den är aktiverad, till en specifik industrimetaversplattform från chiptillverkaren Nvidia.


Låt oss gå djupare.




Metaverse vs. multiversum vs. omniversum




Kevin Collins, VD för Accenture, förklarade att den ursprungliga visionen av metaversen var en av ett kontinuerligt och förkroppsligat digitalt utrymme. Se det som ett digitalt utrymme där specifika regler kring identitet, ägande och tekniska specifikationer gäller universellt. Det är dock inte så det har blivit än så länge, sa Collins.


“Kombinationen av ekonomiska incitament, tekniska standarder och ingenjörsarrogans har resulterat i flera oberoende och icke-kompatibla domäner.”


Med andra ord är den så kallade aktuella metaversen ett multiversum, en samling metaverser med en viss nivå av interoperabilitet. Några exempel är spelplattformar som Decentraland, Roblox och Horizon Worlds.


Omniversum inkluderar alla metaverser och multiverser, oavsett om de är interoperabla eller inte. “Det finns bara ett omniversum, och det inkluderar allt”, säger Collins.


Nvidias Omniverse försöker inkludera allt genom en ny metod för interoperabilitet. Vi kommer att diskutera detta mer i detalj senare, eftersom tillvägagångssättet är mer tillämpbart på företag än på konsumenter. Det är också värt att notera att andra 3D-plattformsleverantörer som Microsoft, Epic och Unity försöker göra något liknande, men utan buzzwords.




Metaverse vs.  multiversum


https://pixabay.com


Metaverso




Neal Stephenson myntade termen metaverse i sin roman Snow Crash från 1992 för att beskriva en enda, sammankopplad virtuell värld och ekonomi. Denna ursprungliga uppfattning citeras som ett kritiskt inslag i många beskrivningar av termen idag.


“Många människor tror att det bara kommer att finnas en metavers och att detta nya utrymme kommer att omfatta alla aspekter av vårt nuvarande onlineliv: spel, shopping och sociala nätverk, allt på ett ställe, med olika företag som ockuperar en plats i sitt eget hörn av detta. virtuell värld”, säger Ramanath Iyer, chefsstrateg på Akamai, en leverantör av nätverkstjänster för innehållsleverans.


Dess förespråkare föreställer sig att nya decentraliserade förtroendemekanismer, såsom kryptovalutor och icke-fungibla tokens, kommer att göra det lättare att flytta tillgångar, avatarer, objekt och mer mellan anslutna virtuella världar inom en större metavers.




Multiversum




Tanken att det finns flera universum har funnits sedan urminnes tider och har övervägts av tänkare inom många områden, såsom fysik, kosmologi, religion och litteratur.


Nu expanderar människor konceptet att vi lever i ett nätverk av sammankopplade parallella fysiska verkligheter för att beskriva hur flera digitala världar eller fragmenterade metaverser kan vävas samman eller arbeta i tandem.


De flesta människor, verkar det vara rättvist att säga, har förmodligen inte träffat någon som har hoppat mellan fysiska världar. I den virtuella världen verkar idén inte så långsökt, säger Palermo.


Palermo ser det digitala multiversumet som separata upplevelser som kan vara virtuella eller till och med 2D-webbupplevelser. Han nämner som ett exempel på deltagande i ett digitalt multiversum interaktionerna med samma person på olika plattformar: Facebook, TikTok eller ett 3D Xbox-spel.


Problemet är att det inte är lätt att koppla ihop identiteter, grupper eller diskussioner mellan dessa separata miljöer. I själva verket är detta en av de stora bristerna hos traditionella icke-anslutna muromgärdade trädgårdsarkitekturer. En betydande fördel är att dessa siled plattformar kan kontrollera integritet och säkerhet bättre än decentraliserade metoder.




Nvidias omniversum




Nvidia har antagit termen omniversum för att beskriva dess specifika tillvägagångssätt för att integrera industriella digitala tvillingar i skala med hjälp av filformatet Universal Scene Description. Företaget har ägnat sig åt att utveckla kontakter med ledande 3D-teknik-, design- och underhållningsapplikationer som låter deltagarna arbeta på samma fil. I det traditionella arbetsflödet exporterar någon en fil för att visa den i ett annat program, och det krävs mycket manuell ansträngning för att hålla de olika versionerna synkroniserade.


Nvidias tillvägagångssätt har varit att koppla ihop dessa industriella designverktyg på filnivå. En ändring av ett verktyg är omedelbart synligt för alla andra verktyg som är anslutna till plattformen. Nvidia har i samarbete med Siemens börjat kalla detta för Industrial Metaverse, eftersom det förenar de uppslukande upplevelserna av företagsdesignverktyg.


“Detta ger affärsvärde till ett koncept som traditionellt fokuserar på underhållning”, säger Lucia Mirabella, chef för forskargruppen på Siemens Technology.

Metas metavers kontra Nvidias omnivers

Meta och Nvidia beskriver i stora drag två olika tillvägagångssätt till metaversen, som var och en spelar efter sina respektive styrkor:


Metas metaversala vision utnyttjar sina styrkor för att stödja en masskonsumtionsplattform för sociala medier.


Meta beskriver metaversen som “nästa utveckling av social anslutning och efterföljaren till mobilt internet”, och säger att deras version av metaversen “kommer att tillåta dig att komma ännu närmare känslan av att vara tillsammans med andra”. Användare kommer att kunna bo, arbeta, leka, shoppa och lära sig i ett enormt delat 3D-utrymme. Företaget har sagt att det hoppas kunna nå 1 miljard människor i metaversen under det kommande decenniet.
Istället bygger Nvidias Omniverse på sin styrka inom industriell AI, robotträning i stor skala, byggnad av medicinsk utrustning och högpresterande rendering.


Nvidia beskriver sin Omniverse som en utbyggbar plattform som gör det möjligt för “individer och team att bygga anpassade 3D-pipelines och simulera storskaliga virtuella världar snabbare än någonsin tidigare.” Nvidia utvecklar också ett ekosystem och en marknadsplats för att sälja den bästa expertisen inom verktyg, AI-modeller, simuleringsmodeller och affärsflöden till andra företag.




metaverse vs.  multiversum vs.  Omniversum: nyckelskillnader


https://pixabay.com

Framtiden för begreppen metavers, multiversum och omniversum

Vad kan företag få ut av all denna övning? Företag måste överväga hur interoperabilitet – eller brist på sådan – stämmer överens med deras affärsmål och tekniska kapacitet. Metaversen föreslår en väg till större interoperabilitet, medan multiversumets slutna tillvägagångssätt kan vara avgörande för att skydda konkurrensfördelar.


Collins konstaterade att större interoperabilitet ger en bättre användarupplevelse, med universell interoperabilitet som det optimala scenariot. Det finns dock ekonomiska incitament för att hålla användarna i en muromgärdad trädgård, eller åtminstone skapa en viss interoperabilitetsfriktion. Han föreslog för företag som vågar sig in i metaversen att de hittar den rätta balansen mellan de två alternativen.






















Projekt

Bokning gratis bokningsmotor

Recipetor - verktyg för hantering av kök, recept och leverantörer

































Vi använder våra egna och tredje parts cookies för att förbättra våra tjänster, förbereda statistisk information och analysera dina surfvanor. Detta gör att vi kan anpassa innehållet vi erbjuder och visa dig reklam relaterade till dina preferenser. Genom att klicka på “Acceptera alla” accepterar du lagringen av cookies på din enhet för att förbättra navigeringen på webbplatsen, analysera trafik och hjälpa till med våra marknadsföringsaktiviteter. Du kan också välja ‘Endast systemcookies’ för att endast acceptera de cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, eller så kan du välja de cookies du vill aktivera genom att klicka på ‘Inställningar’

Acceptera alla Endast systemcookies-inställningar

Alltid aktiv

Strikt nödvändiga cookies

Dessa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera och kan inte inaktiveras i våra system. De ställs i allmänhet bara in som svar på dina åtgärder när du begär tjänster, som att ställa in dina integritetsinställningar, logga in eller fylla i formulär. Du kan ställa in din webbläsare för att blockera eller varna dig för dessa cookies, men vissa delar av webbplatsen kommer inte att fungera. Dessa cookies lagrar ingen personligt identifierbar information.
















Next Post

Verktyg för :where- och :is-väljarna

Om du inte har hört talas om dessa pseudoklassväljare än, oroa dig inte, här förklarar vi hur de fungerar och lämnar flera användningsområden som kan vara mycket användbara vid design. :where() är en funktionell pseudoklassväljare, som tar en lista med väljare som ett argument och tillämpar den givna stilen på […]

Subscribe US Now