ASA vill att kryptoföretag ska göra det klart att tidigare kryptorallyn inte garanterar samma scenarier i framtiden.
Advertising Standards Authority, eller ASA, Storbritanniens oberoende reklamtillsynsmyndighet, har tagit ner ytterligare ett parti kryptovalutarelaterade annonskampanjer som marknadsför flera stora industriföretag.
Den 15 december utfärdade reklamvakthunden flera domar om annonsöverträdelser som involverade sex kryptorelaterade företag inklusive Coinbase , Kraken , eToro , Exmo , kryptomäklaren Coinburp och Luno kryptobörs. ASA utfärdade också en liknande dom för pizzakedjan Papa John's.
Alla sju annonser eller kampanjer förbjöds för att "oansvarigt dra fördel av konsumenternas oerfarenhet och för att inte illustrera risken med investeringen", sade domarna.
ASA hävdade att Coinbases europeiska filial specifikt lade ut en "vilseledande" kampanj på sin betalda Facebook-annons i juli 2022, inklusive en text som säger att "fem pund i Bitcoin 2010 skulle vara värt över 100 000 pund i januari 2022."
Enligt reklamregulatorn antydde annonsen att det skulle bli en liknande garanterad ökning av Bitcoin-värdet under det kommande decenniet. Coinbase Europe "gjorde inte heller klart att tidigare resultat inte nödvändigtvis var en guide för framtiden", noterade ASA.
En annan ASA:s dom var mot Kraken-operatören Payward, relaterad till en digital affisch för Kraken som sågs i augusti 2022 på London Bridge-stationen. Vakthunden hävdade att annonsen saknade en ordentlig riskvarning eftersom en riskfriskrivning bara visades "i en sekund".
"Riskvarningen gick bara i en sekund i början av en 20-sekunders annons och vi ansåg att den gav konsumenten en stor mängd information som inte skulle läsas eller förstås fullt ut även om den sågs alls", domen läser.
Relaterat: Brittiska politiker säger att kryptovaluta är "inte en investering"
De senaste regleringsåtgärderna från ASA ansluter sig till ett antal liknande beslut som gjordes tidigare i år eftersom myndigheten aktivt har jagat och stängt av vilseledande kryptoannonser.
I maj tog ASA ner ytterligare en annonskampanj från Luno Exchange . Annonsen visades i Londons tunnelbanenätverk och på Londons bussar i år, med affischer inklusive en bild av Bitcoin som sa: "Om du ser bitcoin på tunnelbanan är det dags att köpa." Regulatorn förbjöd tidigare en annonskampanj av Coinfloor Exchange.